lördag 13 december 2008

Additionsstress.......

Nu har jag äntligen funnit ett namn på just DET som händer mig i just DENNA stund.....
Med all den stressen jag känner över att min tid inte räcker till, pengarna inte finns, julpyntet inte är riktigt fint, klapparna inte existerar, gardinstången inte hänger uppe så jag kan hänga upp mina rullgardiner jag höll på att fixa ihop, tapetseringen inte är klart i mitt rum, alla rum är inte tapetserade, hallen nere skulle ha målats klart, rumsbordet skulle ha fixats, den där taklampan skulle ha hängst upp där, där och där, jag skulle ha bakat mer, pysslat mycket mer, haft ett jobb, fixat mer i butiken, motionerat mera, haft fantasin att komma på julklappar till familjen och Kärleken som inte kostar pengar!

Ja jag vet inte vart jag ska ta vägen ibland....
Imorgon är det redan 3:e advent och jag har fyra adventsljusstakar som jag INTE ens har hunnit tagit fram, för jag känner att det råder kaos här hemma...
" Jag tar fram dom i morgon för så har jag fått klart här hemma och känner julstämmningen" ..Så är det sagt för mig själv i fyra veckor nu!..
Dessutom är det är inte så julpyntat som jag vill, inte ALLS så vackert som alla ni andra har...
Julen får inte komma än!!
Jag har inte hunnit med! Jag orkar inte hinna med....
Det hela slutar med att jag sitter på en stol och gråter....

Vanligtvis så hamnar jag lätt i djupa deprissioner så här titt som tätt, ibland kan det bli så illa att det blommar ut utslag på min kropp och panikångestattacker...Men nu var det länge sedan det har varit riktigt så illa....
Men jag har sett små blommiga märken på mina knän och fötter redan, utslagen ser precis ut som jag skulle ha skrapat i mig, men då jag vet att jag inte har gjort det så vet jag vad det är som händer här.....

Deprissionen är på ingång här......
Idag hade jag så mycket planer i mitt huvud, allt jag skulle hinna med här hemma som jag inte hann med igår, iförrgår eller dagen före den gårdagen.....Då jag bara satt och inte gjorde något vettigt alls....
Men än så länge har jag bara hunnit med att lagat mat, solat (i förhoppning om att det skulle pigga upp) strukit en halv sängkappa, suttit på köksstolen och stor gråtit för mig själv så tyst, så tyst jag bara kunde för att Kärleken inte skulle höra mig för att sedan låtsas som ingenting.....

Och nu sitter jag här med ångesten i halsen för att mitt hem inte är lika juligt och vackert som alla andras.....
Då jag alldeles nyss bläddrade igenom nyaste Glamour så fann jag att det fanns ett namn på den här stressen jag känner...
Förutom kroniskdeprission (fick det konstaterat av läkarna när jag gick i gymnasiet) så kallas det Additionsstress...

"Du jämför dig själv i summan av flera personer" -Glamour

Hmmm sluta jämnföra med alla andra och stressa mindre är typ det rådet man får i artikeln....
Ok??! Det hjälper mig inte särskilt mycket, faktiskt....


Det här blev ett väldigt långt och gnälligt inlägg men ja nå bättre kan jag inte komma med just nu...........................

Förutom EN sak!
Ikväll ska jag och Kärleken varjefall "rymma hemifrån" för en stund....Vi ska på bio...Den där nya filmen med "jordens undergång" ?, typ....
Eller något sånt, minns inte riktigt det var Kärlekens filmval......Mysigt ska det varjefall bli :)
Försöka "glömma" julinredningsrenoveringsångesten för en stund.... :)

Nu ska jag varjefall ta mig i kragen och stryka klart sängkappan....Så har jag det gjort ;)

4 kommentarer:

Hos Syster Olga sa...

Hallå !
Det låter som du är som mig...för mycket järn i elden...den enda lösningen på detta problem är:
Lås iN datamusen och tv kontrollerna i ett skåp,ta inte fram dem förrens allt är på sin plats...jag är sån att jag hamnar gärna vid datorn på förmiddan när jag gjort iordning mig å ätit frukost...Och DÅ kommer jag på att det blir ju faktist inget vettigt gjort på flera timmar,och du är säkert den som gärna hamnar framför tv n i stället...FY PÅ DIG !!
Å en sak till ! Åk inte på loppis förrens du fått iordning hemma på allt som du redan köpt. Så sa jag till mig själv för ett tag sen,för det vart bara mer och mer att måla och sen vart det bara stående i garaget och källaren...usch!

Från och med imorgon LÅSER DU IN DATAMUS OCH TV KONTROLLER OCH SÄTTER FART HEMMA SÅ DU FÅR UPP LJUSA STAKARNA ALLAFALL !!!!Och ställ klockan på ringning senast kl 8-9 annars blir det inget gjort.

Själv ska jag jobba till 20 varje kväll denna vecka...så här blir det ingenting gjort.Har inte hunnit gjort pepparkakshus,men det är nog ingen större skada skedd.
Men så känner jag...jag har inte hunnit fixat på trappen å altan med ljusslingor å granris PANIK!!
Skulle göra det idag men var tvungen att åka och fixa en del av julklapparna,sen kom kära stora syster/din mamma hit på kaffe.

Hoppas mina ord har fått dig på andra tankar nu...haha.....INTE LIGGA PÅ SOFFAN !

Hos Syster Olga sa...

Hej !
Skrev en lång kommentar till dig tidigare men vet ej vart den tog vägen !

Ann-Sofi sa...

Haha.... va hinner Ni inte med?! tihi... Inte så svårt för mig som är sjukskriven... sitter hemma som en pensionär så jag hinner med det mesta... men klart man känner pressen på nå vis. Men man får försöka att inte ha så stora krav på sig själv och jämföra med alla andra... har jag lärt mig i terapi tihi...Idag ska jag oxå försöka få tag på en gran dock inte sno en det kan bli dyrt i slutändan(; fundrar på o köpa en plastgran Vit??? hihi... men det tillåter nog inte eson men det e ju faktist JAG som bestämmer här (; Sen var det de där med julklappar ekar lite i plånboken och man vill ju helst ge alla en liten klapp... förut hade vi ju hyresfritt i dec så man kunde köpa nått iallfall men iår blir det en apelsin i paket(; Nu har jag oxå Lagt in en lååång komentar.... -kram

Ett skönare liv sa...

Hej hej :)
tror många känner igen sig.. å om en sak inte går som man ska så följer de andra me.. svårt att ge tips, men kolla gärna in hos mej, har lite feel good grejer som kanske kan muntra upp.. å jämför dej inte med summan av andra, insåg precis också att ja gjorde de, lägger ihop allt bra hos alla å märker att man inte har de.. men de har inte dom helller.. alla har bra å dåliga sidor.. ! allt annat vore orealistiskt.. å ett fint hem kan man alltid fixa, de komemr fler jular :)

hoppas du känner dej gladare snart :)

kram nadja